Project
Lopend

Bezoekersgedrag omtrent afval in de Johan Cruijff ArenA

Geplaatst op 17 december 2023, 00:00 uur

Team: Sona Hospers
 

Het is van groot belang om duurzame bewustwording te verspreiden onder de Nederlandse bevolking, zo spelen hier onder andere ook grote evenementenlocaties een belangrijke rol in. De Johan Cruijff ArenA is zo'n evenementenlocatie, ze faciliteert verschillende evenement, zoals voetbalwedstrijden en concerten. De Johan Cruijff ArenA verhuurt haar stadion dan aan organisaties, zoals: Ajax, KNVB, UEFA, de Toppers enzovoort. Uit observaties blijkt dat er gedurende deze verschillende evenement een groot verschil is in de hoeveelheid afval die achterblijft. Waarbij Ajaxwedstrijden op nummer één staan als de grootste boosdoener.  

De Johan Cruijff ArenA heeft momenteel niet voldoende inzicht in de intrinsieke motivatie van haar bezoekers van Ajaxwedstrijden. Namelijk waarom leveren deze bezoekers hun afval wel of niet in, in de daarvoor bestemde afvalbakken. Om effectieve maatregelen te kunnen ontwerpen is het voor de innovatieafdeling belangrijk om duidelijke inzichten te krijgen in de intrinsieke motivatie van de bezoekers. Als zij deze inzichten hebben wordt het gemakkelijker om maatregelen te ontwerpen die bezoekers kunnen motiveren. Daarnaast zijn er ook de kosten die worden gemaakt voor de schoonmaak van de Johan Cruijff ArenA. De Johan Cruijf ArenA wordt na evenementen schoongemaakt door de bedrijven Renewi en CSU, deze worden hiervoor ingehuurd. Als de hoeveelheid afval die niet in de afvalbakken worden gegooid afneemt, zal dit bijdragen aan de werkomstandigheden van de werknemers van Renewi en CSU. Ook zal de hoeveelheid tijd die het schoonmaken van de Johan Cruijff ArenA in beslag neemt dan afnemen, wat resulteert in minder kosten voor de Johan Cruijff ArenA.  

Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de intrinsieke motivatie van bezoekers in de sectoren noord en oost gedurende wedstrijden van de Ajaxmannen. En het vergelijken van de hoeveelheid afval die achterblijft op de tribune in beide sectoren. Het model dat voort zal komen uit de uitkomsten van dit onderzoek kan dienen als opzet, tot een uiteindelijk model voor de geoptimaliseerde manier om bezoekers te sturen naar duurzamer gedrag. Hiermee zal het onderzoek ook bijdragen aan de Johan Cruijff ArenA haar doel om in 2030 netto positief te zijn, het niet meer vervuilen en zelfs iets terugleveren. 

Faculteit: Bewegen Sport en Voeding

GO Game Changers Award
Editie 7 (januari 2024)
Deel dit: