Vlieg verder met wiskunde: bouw mee aan duurzame drones - een lessenserie
Team: Lisa Kole in samenwerking met MBO Airport: Vera Molenaar en Edwin van der Hee
Docent: Dion Sondervan
MBO-studenten ontdekken een duurzame toekomst met wiskunde en drone-techniek.
Hoe verbind je leren met de échte wereld? In deze unieke module staan zowel vakkennis als persoonlijke ontwikkeling centraal. Studenten werken aan een uitdagend project waarin duurzaamheid, innovatie en technologie samenkomen.
De opdracht? Het ontwerpen van een efficiënte drone met bijbehorende oplaadinfrastructuur die Katwijk aan Zee met Den Helder kan verbinden. Niet aangedreven door een gangbare accu, maar met een waterstof brandstofcel! Hierbij combineren de studenten wiskundige vaardigheden, zoals het vergelijken van elektromotoren in een grafiek en het ontwerpen van plattegronden op schaal, met inzichten in duurzaamheid en drone-techniek. De studenten werken hiermee aan het duurzaamheidsdoel 7: betaalbare en duurzame energie. Ze krijgen een reëel vraagstuk uit de beroepspraktijk en ontvangen onderweg waardevolle feedback van medestudenten en docenten om hun leerproces te versterken.
Deze module biedt niet alleen een kans om te leren over drone-techniek en duurzaamheid, het biedt ook de mogelijkheid om te groeien in samenwerken, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Het laat zien hoe leren in de praktijk impact kan hebben en inspireert studenten om bij te dragen aan een duurzame toekomst.
Zijn zij klaar om grenzen te verleggen en te bouwen aan een betere wereld? Deze module maakt het mogelijk!
Faculteit: Onderwijs en Opvoeding
Team: Lisa Kole in samenwerking met MBO Airport: Vera Molenaar en Edwin van der Hee
Docent: Dion Sondervan
MBO-students discover a more sustainable future by applying mathematics in drone technology
How does one connect learning with the real world? This unique module revolves around technological know-how and personal development. Students work on a challenging project that brings together sustainability, innovation and technology.
The task? Designing an efficient drone and the infrastructure of charging points to connect Katwijk aan Zee with Den Helder. Not with a conventional battery, but with a hydrogen fuel cell! Students compare electric motors in graphs and design scale maps of the trajectory, thereby combining mathematical skills with insights in sustainability and drone technology. In doing so, they contribute to sustainable goal 7: affordable and sustainable energy. The students receive a realistic question from a professional field and to improve their learning process, they receive valuable feedback from their peers and the teacher along the way.
Besides an opportunity to learn about sustainability and drone technology, this module also offers the chance to enhance collaborative capacity, critical thinking and problem solving capability. It shows how practice oriented learning can have an impact and it inspires students to contribute to a more sustainable future.
Are they ready to push boundaries and help create a better world? This module makes it possible!
Faculty: Education