Dekkie



Team: Veerle van der Heiden en Adriaan van Roosmalen
Docent: Thijs Haverkamp
Waar gaat jullie project/initiatief over?
Dekkie is een campagne gericht op het stimuleren van fietsen als duurzame, gezonde en slimme vorm van mobiliteit. Ons doel is om mensen in eerste instantie medewerkers binnen organisaties te activeren om vaker de fiets te pakken, door middel van zichtbare acties, communicatie en het uitdelen van duurzame zadelhoezen.
De campagne richt zich op gedragsverandering via herkenbare communicatie, positieve activaties en praktische producten die bijdragen aan bewustwording en comfort. Op termijn willen we ook studenten en bredere doelgroepen aanspreken.
Dekkie is relevant omdat het inspeelt op grote maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, vitaliteit en mobiliteit, en dit op een toegankelijke en visuele manier tastbaar maakt binnen bedrijven en onderwijsinstellingen.
Met Dekkie stimuleren we vitaliteit en duurzaamheid binnen bedrijven. We starten altijd met een scan van de organisatie, zodat we inzicht krijgen in de huidige situatie en kansen. Op basis daarvan ontwikkelen we een op maat gemaakte campagne met creatieve activatie die medewerkers bewust maakt, motiveert en in beweging brengt.
Onze campagne draait om het zichtbaar maken van fietsen binnen het bedrijf én het stimuleren van fietsgedrag onder medewerkers. We creëren bewustwording via gepersonaliseerde e-mails, (digitale) posters en interne communicatie, waarbij de voordelen van fietsen en het fietsplan centraal staan. Door opvallende zadelhoezen uit te delen, zetten we de fietser letterlijk in het zonnetje en vergroten we tegelijkertijd de zichtbaarheid van de campagne.
De data uit de scan gebruiken we om voortgang inzichtelijk te maken in maandelijkse fietsrapporten. Hierin delen we hoeveel uitstoot is bespaard, hoe medewerkers presteren in challenges en wat hun ervaringen zijn. We houden het leuk en verrassend met creatieve activaties zoals een digitale fiets-bingokaart of inspirerende fietsroutes rondom de werklocatie.
Onze zadelhoes is gemaakt van rPET, gerecycled plastic en vormt een tastbaar symbool van de campagne. Tegelijkertijd zijn we bezig met de ontwikkeling van een nóg duurzamer alternatief, zodat elk onderdeel van onze aanpak bijdraagt aan een vitaler team en minder uitstoot.
Faculteit: Business en Economie