Bean Food Pairing



Team: Mette Beerda en Vera Stoop
Docent: Willemijn Vermeer
Bean Food Pairing is een innovatieve supermarktinterventie die consumenten, op basis van inzichten uit de gedragswetenschappen, verleidt om vaker bonen te consumeren – een kleine gedragsverandering met grote impact. Bonen zijn een onmisbare bouwsteen op het duurzame bord van morgen: ze zijn voedzaam, betaalbaar, rijk aan plantaardige eiwitten en hebben een minimale ecologische voetafdruk. Toch eten Nederlanders gemiddeld slechts 7 gram peulvruchten per dag. Tijd om daar verandering in te brengen!
Doelgroeponderzoek wijst uit dat deze lage consumptie onder andere te wijten is aan beperkte bonen receptenkennis, een vaak negatieve houding ten opzichte van bonen en het conservenschap dat wordt ervaren als saai, stoffig en oubollig – en daardoor vaak wordt overgeslagen.
De interventie Bean Food Pairing doorbreekt deze drempels door de lekkerste bonen te koppelen aan bijpassende seizoensgroenten, direct gepositioneerd in het groenteschap van de supermarkt. Door slim gebruik te maken van gedragstechnieken zoals ‘restructering the physical environment’ (Het herpositioneren van bonen in het groenteschap), ‘framing’ (aantrekkelijke receptitels en smakelijke fotografie), ‘Instruction on how te peform a behaviour’ (heldere, stapsgewijze receptkaarten), en ‘credible source’ (de inzet van een betrouwbare bonenautoriteit), wordt het gewenste gedrag aantrekkelijker en makkelijker gemaakt.
Bean Food Pairing is schaalbaar, laagdrempelig en direct toepasbaar in de praktijk. Deze interventie laat zien hoe gedragswetenschap en ontwerp samen kunnen bijdragen aan het versnellen van de voedseltransitie.
Faculteit: Maatschappij en Recht